תרגיל נהדר לכאבי גב
26 בפברואר 2015
מתיחה עצבית לכאבי גב
15 במרץ 2015

איך להרים חפצים מהרצפה בקלות ובלי כאבי גב

אז בטוח כולכם מכירים את הדרך הרגילה שמלמדים בכל מקום כמעט איך להרים חפצים כבדים מבלי שכאב לנו הגב. מדובר על ירידה לכריעה (סקוואט) מלא והרמת החפץ מהרצפה תוך כדי שמירה על גב ארוך וישר. דרך נהדרת אין ספק, שיכולה להוריד משמעותית את הסיכון לכאבי גב ולפציעות גב אבל מנסיוני, מרבית האנשים לא ישתמשו בה.

שתי סיבות עקריות מדוע אנשים לא ירימו חפצים מהרצפה דרך סקוואט מלא:

  1. לכריעה מלאה והרמה של חפץ כבד יש צורך בכיפוף מלא של שתי הברכיים. אם אתה צעיר, עם טווח מלא בברכיים, לא צריכה להיות שום בעיה. אבל… אם אתה עם רגליים לא מספיק חזקות ו/או עם כאב ברכיים או טווח חלקי בברך, זה קשה עד בלתי אפשרי לרדת להרים חפץ כלשהו בדרך זאת. 
  2. עצלנות. כאן כבר נכנס אלמנט אחר של למה אנשים לא ירימו בכריעה. נכון, זה טוב, נכון, זה יעזור בהורדת כאבי גב, נכון כל אנשי המקצוע כולל פיזיותרפיסטים, רופאים וכו' אומרים שזוהי הדרך הטובה. אבל יש את הרצוי ויש את המצוי. רוב האנשים לצערי יעדיפו להתאמץ פחות ולהשיג את המטרה (להרים חפץ מהרצפה) בדרך הכי מהירה אפילו אם היא יכולה לפגוע בהם.

מהי הדרך שלי להרים לפצים בלי כאבי כאבי גב:

אז אחרי שחשבתי רבות, החלטתי שהדרך הכי בטוחה ושבה אתפשר הכי פחות על הגב היא דרך כריעת לאנג'. כלומר, העברת משקל הגוף מטה כלפי החפץ תוך כדי שמירה על גב ארוך אבל לא בסקוואט אלא בכריעת רגל קדימה. בצורה הזאת אני עוקף את שתי המגבלות העיקריות:

  1. ירידה קרוב לחפץ במנח של לאנג' אין צורך בטווח מלא של שתי הברכיים. בנוסף, מבחינת כוח שרירי, השרירים נמצאים במנוף שונה ולכן קל יותר לעלות ולרדת ממנח גוף זה. אין ספק שגם כאן חייבים גפה תחתונה עם כוח שרירי מספיק וטווח מספק אבל לא כמו בסקוואט עמוק. אז כשאנחנו יורדים בצורה הזאת אנחנו עוקפים את המגבלה הזאת.
  2. לפחות באופן חלקי ראיתי שאנשים הרבה פחות מתעצלים לרדת ללאנג' מאשר לסקוואט. ברגע שפתרנו בצורה חלקית אפילו את הבעיה הזאת, הרווחנו. עדיף להתפשר מעט על צורת הכריעה מאשר לא להתפשר ובסופו של דבר לא להשיג כלום…

אבל גם לשיטה שלי יש חסרונות שלא אסתיר:

  1. עדיין אנשים לצערי יתעצלו להרים חפצים גם בצורה שלי. אני משתדל להטמיע את ההרמה הזאת לכל מטופל שלי אבל אין מה לעשות לא כולם יוכלו להתמיד בה. לאנשים האלו אני פשוט נותן את כרטיס הביקור שלי שיבואו לטיפול לאחר שירימו עם עומסים מיותרים על הגב.
  2. חפצים ארוכים וגדולים קשה להרים בלאנג'. לכן חפצים גדולים וארוכים אין ברירה אלא להרים בסקוואט או להעזר באדם אחר על מנת להרים אותם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *