פציעות ספורט בקרב רקדנים – גורמי סיכון וצמצום הפציעות
30 ביולי 2016
קרע בגיד – סיבות והסבר על תכונה חשובה בהקשר זה
7 בינואר 2017

חשיבות פעילות גופנית בקרב הסובלים מכאב כרוני

בתור פיזיותרפיסט אני מאוד מאמין בתנועה. אני חושב שמי שמפסיק לזוז, בסופו של דבר מחמיר את המצב ללא קשר לסיבת הפציעה. הדבר עוד יותר משמעותי כשמדובר על כאב כרוני. אם נפשט את ההגדרה לכאב כרוני היא תהיה כאב שנמשך מעבר לזמן ההחלמה הנורמלי. לרוב, כאב שנמשך יותר מחודשיים, חייבים להתייחס אליו בצורה שונה לחלוטין מכאב רגיל ומוגדר ככרוני.אחד מהדברים שאני תמיד מקפיד עליהם עם המטופלים שלי הוא להיות אקטיבי. אני עושה את זה על פי הניסיון הקליני שלי כלומר על פי מה שאני רואה בשטח. אבל האם הניסיון גם מגובה בספרות? את מרבית הנתונים לקחת ממאמר איכותי שסקר יותר מ 70 מחקרים שונים (1).

ננסה קודם להבין מהם המנגנונים של פעילות גופנית והקלה בכאב.

מספר לא קטן של מחקרים בדקו והעלו השערות לסיבה שפעילות גופנית מקילה על כאב. ההשערה הנפוצה ביותר היא שחרור של חומרים אופיאטים (אנדורפינים) שמופצים במערכת העצבים המרכזית (המוח) וגם בפריפרית. חומרים אלו גורמים לעלייה בסף הגירוי לכאב ולכן בסופו של דבר גורמים לירידה ברמת כאב. השערה מעניינת אחרת היא הקשר בין המערכת הקרדיוסקולרית וכאב (2). ישנם מחקרים שמצאו שאותה מערכת ששולטת בלחץ הדם משפיעה גם על קשרים נוירולגים שמשפיעים על כאב (נוירוטנסמיטורים, נוירואופאטים ומרכזי שליטה במוח).

תרגול וכאב כרוני:

מחקר (5) שבדק השפעה של רכיבה במשך 25 דקות על אופני כושר בקרב הסובלים מכאב גב כרוני מצא השפעה חיובית על רמת כאב שנמדד על ידי לחיצה על אצבע הנבדקים גם 2 דק לאחר הרכיבה וגם 32 דק אחרי הרכיבה. הרכיבה הייתה יחסית אינטסיבית 50% ו 70% ביחס לצריכת חמצן מירבית. הבעיה מבחינתי עם המחקר הזה הייתה כמות הנבדקים – 8.מחקר אחר (6) היה חזק יותר מבחינת כמות הנבדקים – 81 (מתוכם נשארו 71). כל הנבדקים סבלו מכאבי גב כרוניים והם חולקו לשתי קבוצות שונות. קבוצה אחת שכללה בית ספר לגב בעיקר הדרכה וחינוך לגבי מהות הכאב. והקבוצה השנייה ביצעה בית ספר לגב + תרגול שכלל ביצוע מתיחות, חיזוקים ותרגול אירובי קל. הבעיה לדעתי כאן היא שלא הייתה קבוצה שלישית שהייתה צריכה להיות קבוצת ביקורת שלא מבצעת תרגול כלל. קבוצת המחקר השתפרה בצורה משמעותית ביחס לקבוצת הביקורת שגם השתפרה. המדדים שנלקחו היו שאלונים ביחס לבריאות הכללית, שאלוני כאב ומבחן הליכה.כשבדקו האם תרגול ישפיע גם על הסובלים מכאבי כתפיים כרוני, נמצאה גם כאן השפעה חיובית על סבילות לכאב. הבדיקה התבצעה על ידיד מדידת יכולת סף כאב ללחיצה ומצאה השפעה חיובית לתרגול (7).כשבדקו האם תרגול טאי צ'י ותרגול רגיל יעילים בכאבי צוואר כרוניים, נמצא ששני התרגולים עבדו בצורה אפקטיבית ביחס להורדת כאב. (8) בשני המקרים תרגלו תנועתיות צוואר בקרב הסובלים מכאב כרוני.אחת מהבעיות השכיחות שאני נתקל בה בקרב הסובלים מכאב כרוני היא עייפות שמלווה עם הכאב. עבודה שבדקה האם שני סוגי תרגולים (9) ישפיעו על רמות עייפות וכאב מצאה שהם שיפרו בצורה משמעותית את שני המשתנים הללו. סוגי התרגול היו או בתוך בריכת מים או תרגול התנגדות. לדעתי מדובר במחקר סופר חשוב שמראה המון חשיבות לתרגול לא רק ברמת הכאב אלא גם ברמת אורח החיים ואיכות חיים.כשבדקו (10,11) האם פעילות גופנית תתאים לסובלים מדלקת ניוונית של הברכיים והירכיים (Osteoartitis) נמצא שמגוון פעילויות גופניות כולל חיזוקים פעילות אירובית ותרגול לשיפור טווחי תנועה, כולם נמצאו יעילים בהורדת כאב ושיפור תפקוד בקרב הסובלים מבעיה זאת. מעניין היה למצוא שכולם שיפרו באותה המידה ולא הייתה עדיפות לפעילות כזאת או אחרת.

אבל האם פעילות גופנית יעילה לכל הסובלים מכאב כרוני?

כאן גיליתי משהו מעניין. מספר מחקרים מצאו שבקרב הסובלים מתסמונת פיברומיאלגיה – תסמונת שניתנת לאבחון לרוב על ידי ראומטולוגים, יש השפעה שלילית של תרגול עצים של תרגילי כוח ותרגול עצים של אירובי (12,13,14). מנגד, ישנו מחקר אחד שמציין שפעילות אירובית נשלטת על ידי הנבדק ומאופיינת בפעילות מתונה, תועיל בהשפעתה על רמת הכאב (15). ייתכן ועצם העובדה שניתנה לנבדקים (נבדקות ליתר דיוק) שליטה על עצימות האימון, הורידה את רמות החרדה והכאב מראש.

לסיום:

נראה שלפעילות גופנית – אירובית וכנגד התנגדות יש השפעה חיובית לחלוטין בקרב הסובלים מכאב כרוני. ההסתייגות היחידה והחשובה שכדאי לקחת מהסקירה הקצרה שכתבתי כאן היא שבקב הסובלים מתסמונת פיברומיאלגיה יש לתת להם את השליטה על עצימות האימון והתקדמות על פי הקצב שלהם. מקווה שהיה לכם לעזר :-) ליאור
מקורות :

 

1. A meta-analytic review of the hypoalgesic effects of exercise. Naugle KM1, Fillingim RB, Riley JL 3rd. J Pain. 2012 Dec;13(12):1139-50

2. Effect of isometric exercise on pain perception and blood pressure in men and women. Koltyn KF, Trine MR, Stegner AJ, Tobar DA .Med Sci Sports Exerc. 2001 Feb; 33(2):282-90.

3. Integrated activity of cardiovascular and pain regulatory systems: role in adaptive behavioural responses. Lovick TA Prog Neurobiol. 1993 May; 40(5):631-44

4. The relationship between cardiovascular and pain regulatory systems. Zamir N, Maixner W Ann N Y Acad Sci. 1986; 467():371-84.

5. Experimentally induced pain perception is acutely reduced by aerobic exercise in people with chronic low back pain.Hoffman MD1, Shepanski MA, Mackenzie SP, Clifford PS. J Rehabil Res Dev. 2005 Mar-Apr;42(2):183-90.

6. Randomised controlled trial for evaluation of fitness programme for patients with chronic low back pain. Frost H1, Klaber Moffett JA, Moser JS, Fairbank JC. BMJ. 1995 Jan 21;310(6973):151-4.

7. Dysfunction of endogenous pain inhibition during exercise with painful muscles in patients with shoulder myalgia and fibromyalgia. Lannersten L1, Kosek E. Pain. 2010 Oct;151(1):77-86.

8. The Effects of Tai Chi and Neck Exercises in the Treatment of Chronic Nonspecific Neck Pain: A Randomized Controlled Trial. Lauche R1, Stumpe C2, Fehr J2, Cramer H3, Cheng YW4, Wayne PM5, Rampp T2, Langhorst J2, Dobos G2. J Pain. 2016 Sep;17

9. Effects of exercise on fatigue and physical capacity in men with chronic widespread pain - a pilot study. Ericsson A1, Bremell T2, Cider Å1, Mannerkorpi K1. BMC Sports Sci Med Rehabil. 2016 Sep 6;8(1):29

10. Strength training alone, exercise therapy alone, and exercise therapy with passive manual mobilisation each reduce pain and disability in people with knee osteoarthritis: a systematic review. Jansen MJ1, Viechtbauer W, Lenssen AF, Hendriks EJ, de Bie RA

J Physiother. 2011;57(1):11-20

11. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD004376/abstract;jsessionid=562B8CCD34D5D83720EC8069365EC95B.f01t03

12. Dysfunction of endogenous pain inhibition during exercise with painful muscles in patients with shoulder myalgia and fibromyalgia. Lannersten L1, Kosek E

Pain. 2010 Oct;151(1):77-86

13. Isometric exercise has opposite effects on central pain mechanisms in fibromyalgia patients compared to normal controls. Staud R1, Robinson ME, Price DD

Pain. 2005 Nov;118(1-2):176-84

14. The effect of maximal exercise on temporal summation of second pain (windup) in patients with fibromyalgia syndrome. Vierck CJ Jr1, Staud R, Price DD, Cannon RL, Mauderli AP, Martin AD

J Pain. 2001 Dec;2(6):334-44

15. Influence of preferred versus prescribed exercise on pain in fibromyalgia.

Newcomb LW1, Koltyn KF, Morgan WP, Cook DB

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *