כאבי גב תחתון
16 ביוני 2013
כאבי גב ופילאטיס
17 ביוני 2013

כאבי גב ושרירי הבטן

האם יש חשיבות לשרירי הבטן בכאבי גב? התשובה היא כן וחשיבות שרירי הבטן לכאבי גב היא רבה מאוד!
אנשים רבים טועים וחושבים שכאשר מדברים על שרירי הבטן מתייחסים רק לשריר הבטן השטחי (הקוביות). אך לא כך הדבר. שריר הבטן השטחי (הישר ביטני) הוא יפה ומאוד נחמד להסתובב בים כשהוא בולט, אך בנוגע לכאבי גב, החשיבות שלו היא מזערית. השרירים שנוגעים וחשובים יותר באשר לכאבי גב הם שרירי הבטן העמוקים. במחקרים שבדקו את נושא כאבי גב כרוניים נמצא שבקרב אנשים שסובלים מכאבי גב, שרירים אלו, תיפקדו בצורה לקויה לעומת הנבדקים שלא סבלו מכאבי גב. לכן חשוב מאוד לדעת יותר על הקשר של שרירי הבטן העמוקים לכאבי גב. עמוד השדרה מורכב כולו מחוליות שמונחות אחת על גבי השנייה. החוליות אמורות לספק הגנה על חוט השדרה אך בו בזמן לאפשר תנועה. תפקיד שרירי הבטן העמוקים הוא לייצב ולשמש כמעיין חגורת גב על מנת למנוע חוסר יציבות שיוביל לכאבי גב. אצל אדם שאינו סובל מכאבי גב, באופן אוטומטי שרירי הבטן העמוקים יתכווצו ויכנסו לפעולה לפני כל תנועה שהאדם מבצע בכל חלק בגוף. לדוגמא, אפילו בהרמת יד, שרירי הבטן העמוקים יתכווצו ויקבעו וייצבו את חוליות הגב על מנת לקבע את החוליות לפני התנועה. כיווץ זה הוא אוטומטי. מחקרים שבדקו נבדקים שסבלו מכאבי גב מצאו, שאצל נבדקים אלו שרירי הבטן העמוקים התכווצו לאחר התנועה.בפיזיותרפיה, אנו מנסים למצוא תרגילים אשר יעוררו ויחזקו את השרירים העמוקים ולכן תרגילים הם חלק בלתי נפרד מהטיפול.

אז מהם שרירי הבטן החשובים לנו?

  • הרחב בטני (Transversus abdominis)שריר בטן עמוק שמתחיל מהצלעות בגב ומגיע עד לאזור הבטן קדמית התחתונה.
  • אלכסונים חיצוניים (External oblique)

שרירים שממוקמים משני צידי הבטן. מתחילים משמונת הצלעות מאחור ומגיעים עד לאזור הבטן קידמית התחתונה.

  • אלכסונים פנימיים (Internal oblique)

שרירים שממוקמים משני צידי הבטן.מתחילים מאזור הגב התחתון ומגיעים עד לאזור ה Linea alba
שהיא רקמת חיבור שעוברת לאורך אמצע הבטן.

  • מולטיפידוס (Multifidus)

שרירי גב עמוקים מאוד שמתחברים בין חוליה לחוליה ושומרים על יציבות בין החוליות.

 שרירי הבטן

מה ניתן לעשות?
נתחיל בכך שחיזוק שרירי הבטן העמוקים הוא אינו פשוט כמו חיזוק של שריר אחר. הסיבה לכך שקשה לחזק את שרירים אלו היא בשל העובדה שהם צריכים לעבוד לאורך זמן ובצורה מתוזמנת נכון. לרוב, כאב הגב גורמים לאינהיביציה (הקטנת הפעילות) של שרירים אלו ומטרתנו היא להפעילם מחדש ובצורה נכונה.
ישנם מספר תרגילים שניתן ללמוד על מנת לחזקם אך לפני כן צריך לעבור איבחון אצל פיזיותרפיסט שיברר את מקור הבעיה וכיצד לגשת לפתרון.
פילאטיס היא אחת מצורות השיקום על מנת לחזק שרירים אלו ולכן ניתן לשלב פילאטיס עם השיקום, בתנאי שהפילאטיס יעשה בצורה מותאמת עם השיקום.קרא כאן על פילאטיס ופיזותרפיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *