יציבה נכונה
18 ביוני 2013
חמישה תרגילים לכאבי גב
20 ביוני 2013

כיצד להרים חפצים ולהימנע מכאבי גב

מי מאיתנו לא הרים שקיות של קניות מהרצפה או את הילד הקטן שלו ופתאום נתפס לו הגב? חשוב לזכור שאף אחד לא חסין מכאבי גב. כאבי גב הם כאבים נפוצים מאוד בקרב האוכלוסייה. אחת מהסיבות לכאבי גב היא צורה או טכניקה לקויה בהרמת חפצים. אנחנו כל היום וכמעט כל יום צריכים להרים חפצים מהרצפה או אפילו משולחן נמוך. במרבית מהמקרים, לא קורה לנו כלום אך הרמה לא נכונה של חפץ גורמת לעומס גדול על הגב ובעקבות כך יכולה לגרום ל"גב תפוס" ולכאב גב אקוטי. הכאב בד"כ הוא חד וכואב מאוד וכדאי להימנע ממנו בכל מקרה. במאמר הקרוב הראה כיצד להשתמש בטכניקה נכונה להרמת חפצים והקטנת הסיכון לגרימת נזק או כאב גב.
צריך לזכור שהרמה לא נכונה של חפצים היא לא תמיד תגרום באופן מיידי לכאבים אך למעשה זהו עומס מצטבר על הגב. הרמה לא נכונה יכולה ליצור עומס על הגב של עד פי 4.
טיפים להרמת חפצים נכונה:
הרמה נכונה ושמירה על הגב מפני כאבי גב מתחילה בתכנון נכון. שימו לב שאין משהו שמפריע בדרך. הרבה פעמים כאשר אנחנו לא מתכננים את ההרמה ולאחריה את הכיוון ומסלול ההליכה, אנו נתקעים באמצע הדרך משום שהחפץ מסתיר את שדה הראייה ובכך אנו נשארים עם החפץ על הידיים יותר זמן ומגבירים את העומס על הגב. השתדלו בעת הליכה עם החפץ להימנע מסיבוב ורוטציה של הגב. בהנחת החפץ, הניחו אותו תמיד קדימה ולא תוך כדי רוטציה.

  • העריכו את משקל החפץ ובמידה ואתם חושבים שהחפץ כבד מדי, בקשו עזרה.
  • הרימו את החפץ כשהוא קרוב אל הגוף ולא רחוק ממנו. הסיבה לכך היא שככל שתרימו את החפץ רחוק מכם, העומס שהוא יוצר גבוה פי כמה וכמה.
  • יצרו בסיס רחב, פסקו מעט את הרגליים וייצבו את עצמכם על הרצפה.
  • כופפו ברכיים ושמרו על עקומות עמוד השדרה ניטרליות ככל האפשר. זהו טיפ חשוב ביותר משום שתפקיד עקומות עמוד השדרה הוא לפזר את העומס. ברגע שאנו מבטלים אותן (על ידי כיפוף בעמוד השדרה) העומס על עמוד השדרה גדל מאוד ומגדיל את הסיכון לפציעה.
  • שמרו על שרירי בטן אסופים. לשרירי הבטן יש תפקיד חשוב בשמירה על הגב. שרירי הבטן העמוקים מיצבים את עמוד השדרה ומונעים נזק שיכול להיווצר מהעומס שמופעל על הגב.
  • הרימו את החפץ בצורה איטית (אך לא מדי) ובעזרת שרירי הרגליים ולא שרירי הגב. למעשה שרירי הגב יעבדו, אבל עצם שימת הדגש על שרירי הרגליים תוריד את העומס משרירי הגב.
  • חשוב מאוד לזכור שאחרי שכבר הרמנו את החפץ, עכשיו צריך גם להוריד אותו. גם כאן, כופפו ברכיים והניחו את החפץ תוך כדי שמירה על גב ניטראלי (עקומות הגב נשארות טבעיות) ובטן אסופה.

liftwrong     הרמה נכונה   הרמה נכונה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *