חשיבות פעילות גופנית בקרב הסובלים מכאב כרוני
10 בספטמבר 2016

קרע בגיד - סיבות והסבר על תכונה חשובה בהקשר זה

במאמר היום אני רוצה לשתף אתכם בתכונה מרתקת של רקמות הגוף השלנו. לתכונה הזאת קוראים ויסקואלסטיות -  Viscoelasticity. אני אתייחס לתכונה הזאת באופן כללי ובפרט לגיד אכילס.

מהי ויסקואלסטיות?

אם נפעיל כוח על רקמה (כל רקמה או בעצם כל מבנה), הוא ישנה את אורכו במידה מסויימת ולאחר שנרפה ממנו, הוא יחזור לאורכו המקורי. בשלב מסויים דרך אגב, אורכו לא יחזור לאורכו המקורי – כלומר הוא יעבור את האזור האלסטי. שינוי האורך ביחס הכוח שנפעיל עליו היא התכונה הויסקואלסטית של הרקמה.

מבנה ותכונה מעניינים שיש אצלנו בגוף הוא הגיד. לצורך הסבר, ניקח לדוגמא את גיד אכילס.

תפקידו של גיד אכילס הוא להעביר כוח משריר התאומים (גיד אכילס הוא המשכו של שריר התאומים). המשמעות היא מעניינת. ביום יום, או כשאין על הגיד עומס גדול, הוא אמור להיות בעל יכולת להתארך בצורה משמעותית. אבל... במידה ואנחנו צריכים לקפוץ, לרוץ, לעלות ולרדת מדרגות ובעצם כל פעולה של כוח מתפרץ, הגיד חייב להיות נוקשה ולא לשנות את אורכו וזאת על מנת להעביר כוח לכף הרגל בצורה היעילה ביותר. ניתן לראות את הגרף הבא על מנת להבין את המשמעות:

שימו לב. ציר ה X המאוזן, מייצג שינוי באורך הגיד. ציר ה Y המאונך, מייצג את גודל הכוח או העומס המופעל על הגיד.

בתחילת הגרף שבו הכוח המופעל על הגיד הוא יחסית נמוך, השינוי באורך הגיד הוא גדול יחסית. אבל ככל שנפעיל כוח גדול יותר, השינוי באורכו של הגיד יהיה קטן יותר. כלומר ככל שנעמיס על הגיד וככל שזה יהיה מהר יותר, הוא ישנה פחות ופחות את אורכו.

המשמעות היא שככל שנפעיל יותר כוח, הגיד יהיה קשיח יותר ובכך יעיל יותר בהעברת כוח. אם היינו מסתכלים דרך אגב על גרף של עצם, הגף היה קרוב מאוד לציר ה Y, כלומר העצם קשיחה לאורך כל ההעמסה עליה.

איפה מתחילות הבעיות?

ככל שהגיד יהיה תנועתי יותר, גמיש וחם יותר, כך הגרף יהיה ארוך יותר והגיד יוכל להתארך בצורה טובה יותר. במידה ויופעל עליו כוח גדול מדי או לחלופין הוא יהיה פגיע והגרף יהיה קצר יותר, הוא חשוף יותר לקרעים.

המשמעות כאן פשוטה מאוד. חשוב מאוד להבין שאנחנו חייבים לשמור על גיד בריא ככל האפשר ובנוסף, העמסה נכונה והדרגתית חשובה לא פחות.

בסרטון מטה אני מסביר העזרת פלסטלינה בצורה מוחשית איך זה עובד