למנח מפרק הקרסול בתרגילים שאנחנו מבצעים יש חשיבות רבה. מנח לא תקין או קריסה של הקרסול יכולים להוביל לעומסים מיותרים על מפרק הקרסול והמפרקים המרוחקים. בסרטון הבא אני מדגים איך בעזרת גומייה אני מקטין את הסיכון לקריסה של הקרסול. יש לציין שכל מי שסובל מכאבים בגפה תחתונה חייב לעבור אבחון מקיף בפיזיותרפיה וזאת על מנת לקבל מידע ברור על מה אינו תקין בשרשרת השרירית או המפרקית.

כמה דגשים בנוגע לסרטון:

  • שימו לב שהגומייה חייבת להיות מתוחה. המשקולות משני צידי הגומייה חייבים לקבע אותה טוב.
  • הגומייה נותנת למטופל משוב באמצעות גירוי סנסורי ובכך מעודדת לתיקון הקריסה של הקרסול.
  • הגירוי חייב להיות מעל הקרסול בצידו החיצוני. כדאי לראות שאני לא נותן מה שנקרא גירוי שלילי (כלומר להתרחק ממשהו) אלא גירוי חיובי- כלומר לשמור על הגומייה מתוחה כל הדרך.
  • האצבעות וכריות כף הרגל חייבות להישמר על הרצפה לאורך כל התרגיל. במידה והן מתנתקות, התרגיל לא ממצה את תפקידו.
  • בסרטון חשוב להסתכל גם על ההשפעה שמתרחשת במפרק הירך והברך. שימו לב שבדרך כלל ניתן לראות במקום את השינוי שמתרחש בעת תיקון של הקרסול.
  • ההדגמה שהראתי מתבצעת בתרגיל הסקוואט אבל ניתן לבצע את התיקון בשל תרגיל שבו כף הרגל מונחת על הרצפה (זאת הסיבה שחשוב לראות פיזיותרפיסט על מנת לעבור אבחון כמו שצריך).
  • בדיעבד הייתי מבצע את התרגיל (לפחות בהתחלה) בלי גרביים.
  • ניתן להדגיש את התרגיל אם אתם מבצעים אותו בעצימת עיניים. כך אנו מתרגלים את המפרק לתקן את עצמו כך שהחיישנים צריכים לעבוד בצורה משמעותית יותר (חיישני הפרופיוצפיה).

לסיום, תרגול כשמפרק הקרסול נמצא במנח נייטרלי חשוב להקטנת העומסים על המפרק ולהקטנת הסיכון להיפצע. חשוב לבצע את התיקון הנ”ל באופן קבוע עד למצב שבו אתם שומרים על מנח הקרסול גם ללא המשוב החיצוני. כמו שאמרתי בהתחלה, אני ממליץ לכל מתאמן חדש או וותיק לעבור פעם אחת לפחות אבחון פיזיותרפיה וזאת על מנת לקבל דרכים ודגשים לשפר את דרך האימון שלהם וגם להקטין את הסיכון להיפצע.

האתר "פיזי" הוקם על ידי ליאור בן אלטא- פיזיותרפיסט בעל תואר ראשון מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב. האתר הוקם למטרה אחת ואחת בלבד והיא לספק מידע פשוט וישיר למטופלים ולאנשים המתעניינים בפיזיותרפיה בפרט ובבריאות הגוף בכלל. ליאור הוא מדריך חדר כושר ומדריך פילאטיס בנוסף להכשרתו כפיזיותרפיסט.

2 תגובות

  1. אור סהר הגב

    שלום, שמי אור סהר, מפ לוחם וספורטאי מזה שנים רבות. לאחרונה ביצעתי אבחון (בסיום ריצת 10 קמ במרתון ירושלים) והתגלה שקיימת קריסה פנימית “חמורה” בכף הרגל. קניתי מדרס (שאינו נוח כלל) ואני מתלבט האם להשתמש בו מכיוון שמעולם לא היו לי מדרסים לפני כן. אציין שאני בריא באופן כללי. אשמח לטלפון חזרה ולפגישת אבחון במידת הצורך. תודה, אור. (במידה ואני לא עונה שלחו הודעה ואחזור)

    • ליאור בן אלטא הגב

      היי אור. במידה ואין כאב ואין הגבלה בתפקוד ב 20 השנה שאתה חי, אין צורך בהתאמת מדרסים. בהצלחה!

השארת תגובה